Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 16. november 2011

Sende julekort?

Skal du lage julekort i år? I lengre tid har jeg fått tilbud fra flere av de nettbaserte fotobutikkene. Og utvalget er stort for de som vil lage julekort med egne bilder. Fra standard julekort med ett bilde til 6 siders med plass til mange bilder og mye tekst.

Og det var nettopp det på seks sider som ga med ideen til fjorårets julekort herfra.

Jeg opprettet et vanlig dokument i Word i format Landskap. Jeg fjernet margene nesten helt og la inn 3 spalter. Så begynte jeg å skrive. I fjor brukte jeg Bradley Hand i størrelse 10. Overskrifter er selvsagt større.
Når jeg har lagt inn et bilde så går jeg til Format, velger Tekstbryting og Firkant. Da blir bildene integrert i teksten. (Husk du må markere bildet for at ikonet Format skal bli synlig på verktøylinjen).

Det er plass til 2 julekort på hver side. Ved utskrift så forstørres alt til å passe til A3 ark. Slik blir oppsettet


På side 1 blir all tekst som skal inni kortet. Dette er den enkleste siden. Her kan du skrive teksten fortløpende. Det vil si - helt fortløpende er det ikke fordi tekst og bilder må gjentas to ganger i hver spalte. Dette må man få til å passe ut selv.






Dette er forsiden, baksiden og den 4.siden som ligger inni kortet. Selv om en del av vår julehilsen er lik til alle så setter vi alltid av plass til å skrive litt personlig til den enkelte.


Ta med dokumentet til noen som driver med utskrift og så blir resten ordnet. De har også et utvalg tykkere papir. Når jeg skriver ut selv så må jeg stille inn skriveren slik at teksten på A4 blir forstørret til A3. Jeg tar jeg utskrift av en side om gangen og legger arkene tilbake for å skrive på den andre siden.

Foreløpig har jeg ikke bestemt meg for hvordan årets julekort skal se ut og hva jeg skal skrive, men jeg har noen ideer.

Jul i bestemorshage er det flere ideer til egenlaga julekort og link til mange av fotobutikkene. Velg Juleverksted øverst til høyre.

2 kommentarer :

  1. Dette var en fin og lur ide! Til mange har man jo lyst å skrive mer enn bare god jul og godt nytt år, og her var det jo plass til både bilder og tekst:-) Selv vet jeg ikke om det blir noen julekortutsendelse i år, vi har sendt i alle år, men færre og færre sender tilbake... portoen er jo heller ikke gratis legner, får se, skal huske linken din:-)

    SvarSlett
  2. Jeg husker ditt koselige julekort i fjor som jeg var så heldig å få!:)
    Takk for inspirasjonen vedr. årets julekort. Må jo bare komme i gang. Hei hvor det går!!
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett